• 10 złotych rad jak PRZESTAĆ JEŚĆ SŁODYCZE

    Pączek, batonik, ciasteczka, cukierki, wafelki, żelki ….. zachęcające kolorowe opakowania na wysokości naszych oczu i rąk 😊
    Hmm… jak tu nie jeść słodyczy kiedy one są wszędzie na półkach przy kasie….
    No więc… wszystko zaczyna się w głowie, dlatego tez ważne jest odpowiednie podejście, zrozumienie tematu, odpowiednie przygotowanie i do dzieła 😊

    Po pierwsze … Cukier uzależnia – to już wie chyba każdy.
    Po drugie … Dodatkowo dochodzą do tego czynności nawykowe to znaczy:
    • Kiedy się denerwuje – sięgam po jedzenie,
    • Kiedy jest mi smutno – pojawia się często odruch poprawienia sobie humoru czymś słodkim… np. czekoladą która również zawiera serotoninę więc faktycznie wpływa na poprawę naszego humoru…
    Po trzecie … do głosu dochodzą wszelkie procesy chemiczne zachodzące w organiźmie…

    Ale pamiętaj, że nasze kubki smakowe regenerują się i całkiem wymieniają już po 10 dniach. To oznacza, że możemy odzwyczaić się na przykład od picia bardzo słodkiej herbaty.. (bo jak posłodzimy mniej to ona nie będzie nam smakowała). Otóż wystarczy delikatnie codziennie wsypywać tego cukru coraz mniej, przyzwyczajając nasze kubki smakowe. Po pewnym czasie zauważysz, że słodzić już nie 2 łyżeczki a 0,5 i ta herbata jest nadal słodka 😊

     

    CO NALEŻY ZROBIĆ ABY ODSTAWIĆ SŁODYCZE I PRZESTAĆ JE JEŚĆ?

    1. ŚWIADOMOŚĆ – Odpowiedz sobie szczerze na pytanie: dlaczego jesz słodycze?

    • Czy poprawiasz sobie nastrój jedząc słodycze? (jeżeli tak to zastanów się kto lub co psuje ci nastrój i dlaczego i co ty możesz z tym zrobić)
    • Czy sprawia ci to przyjemność? (jeżeli tak to zastanów się substytutem czego są dla ciebie słodycze)
    • Czy po prostu czujesz nieodpartą chęć na słodkie? (to może oznaczać, że jesteś poważnie uzależniona od słodkiego a dodatkowo najprawdopodobniej masz pasożyty)

     

    2. Należy odpowiedzieć sobie na pytanie: DLACZEGO JA NIE CHĘ JEŚĆ SŁODYCZY?

    Zwróć uwagę na użyte w pytaniu określenie „ja nie chcę” – zostało ono użyte celowo. Należy uważać i unikać sformułowania „ja nie powinnam” – oznacza to, że ktoś z zewnątrz mówi lub powiedział nam, że nie powinniśmy jeść słodyczy. Stanowi to motywację zewnętrzną, która jednak nie jest wystarczająca i na pewno mało przekonująca dla naszego umysłu.
    Na takie pytanie pewnie najczęściej odpowiemy sobie:
    • Chcę się zdrowo odżywiać – wiem, że cukier szkodzi mojemu zdrowiu i bardzo negatywnie wpływa na mój organizm.
    • Chcę schudnąć – a przecież tyje się głównie od słodyczy – bo jedząc słodycze podnosimy gwałtownie i na bardzo wysoki poziom cukier we krwi, który jest tak szkodliwy, że organizm musi szybko sobie z nim poradzić i przekształcić go w tłuszcz „upychając” go do tkanki tłuszczowej, żeby nie narobić większych szkód w organizmie.

     

    3. Pozbywamy się wszystkich słodyczy z domu

    z szafek, z szuflady, lodówki czy też z torebki (bo przecież czego oczy nie widzą…. 😊).

    4. Zastępujemy rafinowany niezdrowy cukier lepszymi zamiennikami 😊

    Cukier jest pożywką dla wszystkich patogenów w naszym organizmie, pasożytów, grzybów – raka, powoduje szybki wzrost tkanki tłuszczowej, a im większa tkanka tłuszczowa tym więcej gromadzonych w niej toksyn, tym większe ryzyko zachorowania na wszelkiego rodzaju choroby cywilizacyjne (miażdżyca, choroby wieńcowe, cukrzyca, nadciśnienie i wiele innych).

    do czego prowadzi nadwaga i otyłość

     

    Zamienniki cukru:

    • KSYLITOL
    • STEVIA
    • ERYTROL
    • MIÓD
    • MELASA
    • SYROP KLONOWY

    Zamienniki słodyczy sklepowych:

    • Świeże owoce
    • Suszone owoce
    • orzechy

    Odczuwając silną potrzebę zjedzenia czegoś słodkiego zjedzmy sobie łyżeczkę lub 2 miodu – potrzeba zaspokojona – i już nie dręczą nas myśli typu: chce mi się coś słodkiego ale przecież nie mogę…. A jeszcze gorzej nie powinnam 😊
    Pamiętaj: RESTRYKCYJNE DIETY nakazujące wyzbycia się nagle wszystkiego nie są dobre na dłuższą metę….. Człowiek ma ograniczone zasoby psychiczne, to znaczy odmawianie sobie pokus pochłania naszą energię, a im bardziej myślimy, że nam czegoś nie wolno tym bardziej wpadamy w pułapkę ciągłego myślenia o tym „zakazanym”… w końcu pękamy i wtedy pochłaniamy połowę lub całą czekoladę …. I co wtedy? Wkraczają do naszej głowy WYRZUTY SUMIENIA – które są defakto tak niszczące i destrukcyjne dla nas samych, ze lepiej tego uniknąć zjadając tą 1 lub 2 łyżeczki miodu wcześniej.

    mechamizm efektu jojo

     

    5. Przeczytaj książkę, obejrzyj film lub program o szkodliwym działaniu cukry na zdrowie człowieka.

    Przeglądaj strony internetowe z przepisami – tymi zdrowszymi bez cukru (lub stosuj zamienniki), zobacz i wypróbuj ciasta z fasoli czerwonej, buraków czy szpinaku. Zobacz sam, przekonaj się, że da się zrobić coś zdrowego i smacznego – najważniejsze są chęci 😊

     

    6. Zapoznaj się ze składem na opakowaniach sklepowych słodyczy.

    • Zobacz poniżej na co zwracać uwagę czytając składy produktów
    • ile jest w nich cukru – jak przeczytasz to się przerazisz (oblicz sam pamiętając, że 5g cukru to 1 łyżeczka)
    • jakie tłuszcze są użyte (bardzo często utwardzone częściowo lub całkowicie tłuszcze roślinne, które są wyjątkowo bardzo kancerogenne)
    • jakie dodatki użyto do ich wyprodukowania (E)

     

    Oczywiście nie każde „E” jest szkodliwe. Poniżej zamieszczam tylko te szkodliwe dla zdrowia:

    Lista szkodliwych E do pobrania – KLIKNIJ TUTAJ

    7. Ważne jest nastawienie rodziny

    Rodzina może być zarówno wspierająca jak i demotywująca. Dobrze jest porozmawiać, wyjaśnić na czym nam zależy i poprosić o wsparcie.

    8. Dużo pij

    Ośrodek pragnienia może być często mylony z ośrodkiem głodu i sytości. To oznacza, że wydaje nam się, że odczuwamy głód … tymczasem w rzeczywistości po prostu chce nam się pić (oczywiście nie zawsze😊), ale warto jest wtedy sięgnąć po szklankę wody.

    9. Zawsze jedz w miarę regularnie, ale też zwracaj uwagę czy rzeczywiście jesteś teraz głodna?

    10. Odnajdź radość w zdrowym jedzeniu

    • ciesz się dobrym samopoczuciem (bo na pewno będzie lepsze kiedy przestaniesz jeść w szczególności sklepowe słodycze)
    • doceniaj to jak gubisz kilogramy i ciesz się ładną i zgrabną sylwetką

     

    Mam nadzieję, że te informacje są dla Ciebie przydatne 🙂 Jeżeli tak podziel się nimi z innymi 🙂

    Powodzenia 🙂

     

    Autorka tekstu: Justyna Brzezińska – psychodietetyk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *