• Jak skutecznie wprowadzić w życie ZMIANY i sprawić aby stały się one Twoim NAWYKIEM

    skutecznie do celu

    małymi kroczkami do celu

    Nawyki i przyzwyczajenia determinują nasze życie. Kiedy uda Ci się je zmienić lub wprowadzić nowe wspierające nawyki – dosłownie zmienisz swoje życie.
    Człowiek bardzo często działa automatycznie, nawykowo. Jest to bardzo korzystne z punktu widzenia posiadanych przez człowieka zasobów energetycznych. Wszystkie nowe czynności wymagają dużej koncentracji i zaangażowania dużej ilości energii. Działania stale powtarzające się, stają się naszymi przyzwyczajeniami i nawykami –czyli przebiegają automatycznie bez angażowania naszej świadomości. Stanowi to duże odciążenie dla naszego umysłu.

    PROBLEM: Wprowadzenie i utrzymanie zmiany.

    Mózg człowieka zaprojektowany jest tak, aby przeciwstawiać się zmianom. Każdą zmianę traktuje jako potencjalne zagrożenie. Umysł nie lubi niepewności. Woli trzymać się starego – znanego schematu działania pomimo, iż być może znany i utrzymywany przez nas model zachowania nie do końca jest dla nas dobry i sprzyjający naszemu rozwojowi.
    Pomyśl ile razy sobie coś postanawiałeś, a ile razy udało Ci się wdrożyć ten plan w życie i utrzymać to działanie na długi czas lub na zawsze. Ile razy stawiałeś sobie cel: codziennie rano będę biegać, ćwiczyć, uprawiać jakąś gimnastykę, a do tego najlepiej przez minimum 30 lub 45 minut… Od jutra przechodzę na dietę… Zero słodyczy, zero kawy, zero tego zero tamtego ….
    A jeżeli tak się nie stało, nie udało się nam to pewnie pojawiły się wyrzuty sumienia… co może tylko zniechęcać do podejmowania kolejnych prób.
    Dla naszego umysłu taka zmiana, która nie jest wcale małą zmianą, może od razu uruchomić reakcję lękową i podświadomie będziemy szukali wymówek, żeby tego nie robić. Może być też tak, że stawiany przez nas samych cel okazuję się dla nas za duży i najzwyczajniej nie będziemy wiedzieli od czego mamy zacząć.

    ROZWIĄZANIE: Metoda Kaizen.

    Jeżeli jesteś osobą, która bez powodzenia próbowała wprowadzić jakieś zmiany w swoim życiu na jakiejkolwiek płaszczyźnie, to koniecznie spróbuj Metody Kaizen – spróbuj podążać małymi kroczkami ku wielkiej zmianie.
    Metoda Kaizen pochodzi z Japonii, stosuje się ją głównie w dużych firmach i oznacza ciągłe doskonalenie poprzez stopniowe wprowadzanie małych zmian, ulepszeń.
    Samo słowo KAIZEN oznacza – dobra zmiana – zmiana na lepsze.
    KAI – zmiana
    ZEN – dobry
    Zasady Kaizen można jednak wykorzystać i odnieść do realizacji własnych celów.
    Tak jak pisałam wcześniej nasz mózg jest niechętny zmianom i utożsamia je z lękiem. Jednak podejmując małe kroczki zmieniamy swój układ nerwowy tak, że:
    – usuwa on blokady twórczego myślenia
    – omija reakcję „walki lub ucieczki”
    – tworzy nowe połączenia między neuronami, dzięki czemu nie odbiera on procesu zmiany jako zagrożenie lub źródło lęku, mogąc skutecznie realizować nasz wyznaczony cel.
    Dodatkowo naukowo dowiedzione jest, że potrzebujemy ok 21 -28 dni na wykształcenie się nowego nawyku. Oznacza to, że przez te około 28 dni – codziennie wykonując daną czynność ma ona szansę stać się naszym nawykiem na stałe. Istnieje tylko jeden warunek: obrana i wykonywana przez nas czynność musi być dla nas przyjemna. Jeżeli będziemy się do czegoś zmuszać przez dłuższy czas i to co robimy nie będzie dawało nam radości to taka czynność najprawdopodobniej nigdy się nie zautomatyzuje czyli nie stanie się naszym nawykiem. Warto wziąć to pod uwagę ustalając sobie jakiś cel.
    Metoda kaizen opiera się na kilku podstawowych założeniach:

    założenia Metody Kaizen

    założenia Metody Kaizen

    Wymowa tych zasad jest taka: skupiaj się na małych rzeczach, myśl o szczegółowych, małych zadaniach i staraj się je wykonywać dobrze, nie odkładając ich na później. Ciesz się i doceniaj swoje nawet najdrobniejsze sukcesy. Zadawaj sobie małe pytania przez długi czas: co jeszcze mógłbym zrobić żeby np. być zdrowszym. Nawet jeżeli nie znasz do końca odpowiedzi to nic. W końcu przyjdą one same. Chodzi o to aby nauczyć się nowego myślenia.

    OD CZEGO ZACZĄĆ?

    Dobrze jest ułożyć sobie dokładny bardzo szczegółowy plan, a nawet go sobie zapisać. Mając w głowie jakiś cel – rozłóżmy go na bardzo małe cele – działania. Czasami mogą Ci się one wydawać tak małe, ze aż śmieszne lub nieprzydatne. Ale w istocie tak nie jest.

    układanie szczegółowego planu

    układanie szczegółowego planu

    RADA:

    O wprowadzeniu jakiejkolwiek zmiany – w tym nawet tej najmniejszej, powiedz o niej tylko takiej osobie, która Cię w tym całkowicie wspiera. Jeżeli nie ma takiej osoby – to lepiej nie mów nikomu. Bądź też ostrożny w składaniu jakiś publicznych deklaracji – mogą one okazać się zbyt dużą presją – co nie pomaga w osiągnięciu sukcesu.

    PRZYKŁADY ZASTOSOWANIA KAIZEN W ŻYCIU CODZIENNYM

    1. Chcesz rano wstawać wcześniej?
    Zamiast nastawiać budzić o godzinę wcześniej – nastaw go o max. 5 minut wcześniej lub nawet mniej, co parę dni zwiększając minuty. Po ok. miesiącu będziesz wstawać przynajmniej o 30 min. wcześniej nawet tego nie zauważając.
    2. Chcesz zacząć biegać?
    Wystarczy, że na początek przygotujesz sobie strój. Następnie codziennie załóż go i pochodź w nim trochę po domu. Za parę dni wyjdź z domu i idź na spacer – może na 10 lub 15 min. Stopniowo zwiększaj czas spacerów, później możesz wprowadzić trochę truchtu na przemian ze spacerem. Aż w końcu poczujesz, ze możesz już biec…
    3. Chcesz zacząć zdrowo się odżywiać?
    Może na początek dodaj do swojego jadłospisu więcej koktajli lub jakieś sałatki? Zanim sięgniesz po niezdrowe przekąski napij się koktajlu – może wtedy będziesz już miał mniejszą ochotę na niezdrową przekąskę lub zjesz jej mniej. Następnie wyeliminuj powoli niezdrowe jedzenie – zamiast pączka do kawy – zamień je na zdrową babeczkę z fasoli lub ciasteczka owsiane. Następnie  zamień smażone na pieczone itd. Powoli małymi kroczkami również bez stresu dla organizmu osiągniesz cel.
    4. Chcesz podszlifować swój język angielski?
    Codziennie rano lub wieczorem przeczytaj 5 lub 10 nowych słów i postaraj się je zapamiętać. Zobaczysz jaki efekt uzyskasz po miesiącu i pomyśl jaki efekt osiągniesz po pół roku nauki jedynie 5 – 10 słów dziennie!
    5. Chcesz zacząć medytować ale mówisz, że nie masz czasu?
    Możesz wykorzystać powyższą wskazówkę jak wstawać wcześniej i czas ten przeznaczyć na medytację.

    Ważne – robić to powoli ale systematycznie i konsekwentnie.

    Metoda Kaizen pozwoli ci ominąć lęk związany ze zmianą, z czymś nowym w twoim życiu bo zmiany które będziesz wprowadzać są tak małe, że nie wiążą się z wielką rewolucją w twoim życiu. Dzięki temu nie będziesz obawiać się porażki i utrzymasz w sobie chęci do działania, cisząc się ze swoich najmniejszych sukcesów i postępów.

    Powodzenia i do dzieła!

     

    Autor tekstu: Justyna Brzezińska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *