• RATUNEK dla nieszczelnego jelita i dobroczynnych bakterii jelitowych

    Poniższy artykuł jest kontynuacją artykułu Czy BAKTERIE JELITOWE rządzą naszym zdrowiem?

    Co wpływa destrukcyjnie na mikroflorę jelitową prowadząc do dysbiozy organizmu?

    Pewne czynniki negatywnie wpływają na rozwój i utrzymanie prawidłowej flory bakteryjnej. A Uboga i mało różnorodna flora bakteryjna wiąże się z wieloma problemami zdrowotnymi takimi jak: alergia i inne choroby autoimmunologiczne, zespół jelita drażliwego, nowotwory jelita grubego, wrażliwość na gluten, depresja, jak również otyłość i wiele innych. Zobacz jakie czynniki prowadzą do osłabienia i wyniszczenia dobroczynnych bakterii jelitowych, a co za tym idzie do pogorszenia stanu zdrowia.

    wpływ różnych czynników na bakterie jelitowe i na zdrowie

    wpływ różnych czynników na bakterie jelitowe i na zdrowie

    Co korzystnie wpływa na utrzymanie i odbudowę flory bakteryjnej?

    Trzeba dostarczać organizmowi – a może raczej naszym bakteriom odpowiednich składników odżywczych:
    1. PROBIOTYKI – Żywność fermentowana (w której występują biliony różnych organizmów probiotycznych)
    2. PREBIOTYKI – Żywność obfitująca w składniki odżywcze dla naszych dobroczynnych bakterii jelitowych
    3. Dobrym uzupełnieniem może stanowić suplementacja probiotykami i prebiotykami. Na rynku obecne są również SYNBIOTYKI – które stanowią połączenie probiotyków (żywych bakterii) oraz prebiotyku (czyli pożywki dla bakterii – najczęściej możemy spotkać jako Inulina, FOS – fruktooligosacharydy, GOS – galaktooligosacharydy). – Temat suplementacji probiotykami omówię w oddzielnym artykule.

    PROBIOTYKI – to dobroczynne bakterie jelitowe, w które obfituje żywność fermentowana.

    Wśród żywności fermentowanej możemy wyróżnić ich kilka rodzajów:

    • Fermentowane produkty mleczne (np. jogurt, kefir, maślanka, kwaśna śmietana, niektóre sery żółte, sery pleśniowe)
    • Fermentowane warzywa (wszystkie kiszone warzywa np. kiszone ogórki, kiszona kapusta, kiszony jarmuż, kimchi, oliwki)
    • Fermentowane produkty zbożowe (np. chleb na zakwasie)
    • Fermentowane produkty sojowe (np. natto, miso, tempeh, sos sojowy) – chociaż z nimi powinno się uważać ze względu na GMO.
    • Fermentowane napoje i owoce (np. kombucha, ocet jabłkowy)
    • Fermentowane wyroby mięsne (np. salami)
    • Fermentowana żywność zawiera aktywne żywe kultury bakteryjne, jednak, kiedy poddana jest ona dalszej obróbce na przykład: pasteryzacji, pieczeniu czy filtracji, to bakterie te zostaną zniszczone. Bakterie jelitowe oprócz tego, że żywią się niestrawionymi przez nas resztkami pokarmu to jeszcze dodatkowo wytwarzają zupełnie nowe substancje. To dlatego kapusta kiszona czy ogórki kiszone mają więcej witamin niż surowe produkty.

    PREBIOTYKI – stanowią pożywienie dla pożytecznych bakterii jelitowych.

    Niemal wszystkie roślinne węglowodany złożone i błonnik roślinny (rozpuszczalny – czyli taki który nie jest trawiony przez człowieka ale jest trawiony przez dobroczynne bakterie jelitowe) można uznać za prebiotyki.
    Do prebiotyków zalicza się oligosacharydy i polisacharydy (pektyny, guma guar i owsiana oraz inulina). Inulina występuje naturalnie w wielu owocach i warzywach, szczególnie w cebuli, czosnku, cykorii, topinamburze, porze, karczochach, bananach. Można ją również dostać wyizolowaną jako suplement diety. Pełne substancji odżywczych stanowiących pokarm dla dobrych bakterii jelitowych stanowią także skrobie oporne jak również pełne ziarna zbóż i kasze.
    Skrobia oporna – nie jest trawiona i wchłaniana w jelicie cienkim, przechodzi do jelita grubego gdzie w procesie fermentacji jest rozkładana i trawiona przez florę bakteryjną. Do skrobi opornej możemy zaliczyć: banany, chleb, zboża pełnoziarniste w tym ryż i kukurydza, ziemniaki, makaron i nasiona strączkowe. Jednak aby skrobia oporną się stała należy spożywać te produkty na zimno. Sałatka ziemniaczana a nawet babeczki z fasoli (przepis na babeczki znajdziesz TUTAJ) są pełne skrobi opornej.

    błonnik

    Prebiotyki

    Nieszczelne jelito a właściwe zakwaszenie żołądka

    Przy nieszczelnym jelicie ważne jest abyśmy mieli dobrze zakwaszony żołądek (prawidłowe jego PH to ok 1,5 -2,5) – czyli w odpowiedniej ilości wytwarzany kwas solny z odpowiednią ilością pepsyny (enzymu trawiennego). Jeżeli mamy po zjedzeniu posiłków dyskomfort, wzdęcia, zaparcia, refluks, zgaga, uczucie ciężkości to najprawdopodobniej nie mamy dość mocno zakwaszonego żołądka. A konsekwencją źle zakwaszonego żołądka jest nieprawidłowe trawienie. Szczególnie przy wysokim PH żołądek ma problem z trawieniem białek z mięsa i warzyw. Jeżeli mamy szczelne jelito to niestrawione resztki po prostu wydalimy, ale problem zaczyna się w momencie kiedy dostaną sie one do krwiobiegu poprzez nieszczelne jelito. Układ odpornościowy zaczyna traktować je jako ciało obce, próbując je zwalczać. Można przeczytać o tym dokładnie w końcowej częsci artykułu: Czy BAKTERIE JELITOWE rządzą naszym zdrowiem?

    ABY POPRAWIĆ TRAWIENIE NALEŻY:

    • Dokładnie przeżuwać pokarm.
    • Nie popijać podczas posiłków, ponieważ to rozcieńcza sok żołądkowy.
    • Stosować zioła poprawiające trawienie: mniszek, koper włoski, łopian, mięta pieprzowa, goryczka, rumianek, melisa.
    • Używać przypraw: kurkuma, imbir, pietruszka, anyż, kardamon, kolendra, czarny pieprz, kminek, koper, liść laurowy.
    • Pij 1 łyżkę octu jabłkowego zmieszanego w 0,5 szklanki wody na 15 min przed posiłkiem (2 lub 3 razy dziennie).
    • Jeżeli twój stan tego wymaga to stosuj przez pewien czas enzymy trawienne, które dostępne są w aptece.

    SUPLEMENTACJA WSPOMAGAJĄCA NAPRAWĘ NIESZCZELNEGO JELITA:

    Oprócz zdrowej diety, dostarczającej produkty bogate w probiotyki i prebiotyki, unikania przetworzonych produktów, warto wspomóc organizm w naprawie uszkodzonego lub nieszczelnego jelita. Pomocne w tym są poniższe suplementy diety.

    • Kwasy Omega-3 – które działają przeciwzapalnie. Dbre i naturalne źródła kwasów Omega-3 znajdziesz TUTAJ.
    • L-Glutamina – to aminokwas i najlepsze pożywienie z punktu widzenia komórek jelitowych. Pomaga w odbudowie wyściółki jelita i przywracaniu jego integralności. Ludzie chorzy na nerki lub zespół Reye’a nie powinny przyjmować glutaminy.
    • Siara inaczej Colostrum – pierwsze mleko krowie Pomaga w leczeniu nieszczelności jelit oraz zawiera dużo immunoglobulin pomagających zmniejszyć liczbę szkodliwych bakterii a także laktoferynę i lizozym.
    • Laktoferyna – otrzymywana z siary. Ma właściwości przeciwbakteryjne i wzmacniające układ odpornościowy. Zapobiega stanom zapalnym jelit i żołądka.
    • Sprawdzić sobie poziom Witaminy D3 (badanie z krwi 25(OH)D powinniśmy dążyć do poziomu ok 60 ng/ml). Jeżeli będziemy mieć niedobory to włączyć suplementację Witaminą D3, która zwiększa poziom energii i odporność organizmu, poprawia nastrój i równoważy hormony.

    Jak sprawdzic czy mam nietolerancję pokarmową lub alergie?

    Jeżeli wystepują u nas nietolerancje pokarmowe warto na pewnien czas wyeliminować te produkty z diety, aby dodatkowo nie podrażniały jelit i nie pobudzały nadmiernie układu odpornościowego, który po dostaniu się do krwiobiegu, rozpoznaje dany pokarm jako zagrozenie i próbuje z nim walczyć. Jeżeli nie wiemy na co mamy nietolerancje lub alergie to warto zrobić sobie test. Zajrzyj na stronę: www.fooddetective.pl

    Pamiętajmy, że na nasze zdrowie wpływa nie tylko świat zewnętrzny ale też mikroświat wewnątrz nas. Dbajmy więc o nasze bakterie – bo prawidłowa flora bakteryjna i szczelne jelita zapewniają zdrowie fizyczne i psychiczne.

     

    Autor artykułu: Justyna Brzezińska

     

    Źródła:
    Cabot S. Zdrowe jelita to zdrowe ciało, wyd. 2015
    Chutkan R. Dobre Bakterie, wyd.2016
    Enders G. Historia wewnętrzna, wyd. 2014
    Junger A. Dieta oczyszczająca jelita, wyd. 2013
    Mojka K., Probiotyki, prebiotyki i synbiotyki – charakterystyka i funkcje, Probl Hig Epidemiol 2014, 95(3): 541-549

     

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *