• Prawie wszystko o Witaminie D i od jakich dawek rozpocząć suplementację?

    czy napewno wiesz jak suplementować witaminę D?

    czy napewno wiesz jak suplementować witaminę D?

    Amerykański lekarz Sarfraz Zaidi, napisał książkę, która dość szeroko opisuje wielkie znaczenie witaminy D dla naszego organizmu jak również podkreśla, że żyjemy w czasach, gdzie suplementacja tą witaminą jest niezbędna do utrzymania zdrowia. Jak się okazuje nie tylko suplementacja powinna być stosowana w okresie jesienno-zimowym. Czasem potrzebna jest ona przez cały rok, w zależności od wielu czynników. Podstawą do stwierdzenia takiej potrzeby jest oczywiście wykonanie odpowiedniego badania krwi.

    Zapraszam do artykułu, który głownie napisałam na podstawie książki dr Sarfraz Zaidi.

     

    1. Witamina D  – jak powstaje w organizmie?

    Wytwarzana jest w skórze z pochodnej cholesterolu, która pod wpływem słońca przekształca się w prowitaminę a następnie w witaminę. Wykazuje działanie podobne do hormonu.

     

    2. Jaka jest różnica między Witaminą D3 a D2?

    Witamina D2 (ergokalcyferol) występuje w pokarmach roślinnych i w grzybach.
    D3 (cholekalcyferol) – pochodzenia zwierzęcego.

     

    3. Rola witaminy D w organizmie

    • Jest niezbędna do prawidłowej gospodarki wapniowo-fosforowej i tworzenia kości.
    • Pozytywnie wpływa na stan zębów i skóry
    • Niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego:

    – oddziałując na białe krwinki – przy ataku patogenów, wirusów, bakterii – pomaga w produkcji substancji zwanych katelicydami – to peptydy o właściwościach bakteriobójczych

    – przy fałszywym alarmie – w chorobach autoimmunologicznych wit. D uspokaja białe krwinki przywracając do normalnego funkcjonowania.

    • Wit. D kontroluje rozwój komórek, zarówno normalnych jak i nowotworowych
    • Pomaga redukować insulinooporność, pobudzając produkcję insuliny
    • Normalizuje pracę układu RAAS (system hormonów związanych z utrzymaniem prawidłowego ciśnienia krwi)
    • Pomaga przeciwdziałać chorobie niedokrwiennej serca
    • Zapobiega osadzaniu się cholesterolu w ścianach naczyń krwionośnych
    • Wit. D oddziałuje na samopoczucie psychiczne człowieka.

    narty

     

    4. Co wpływa na produkcję wit. D ?

    Słońce
    Ile czasu przebywamy na słońcu bez kremów z filtrem i z odsłoniętymi nogami i rękami

    Położenie geograficzne
    Im dalej od równika tym mniej promieni słonecznych dociera do ziemi

    Pora roku i pora dnia
    W okresie letnim dociera najwięcej promieni słonecznych w porze od 10 -15

    Filtry do opalania, zanieczyszczenie powietrza, cień, powierzchnie szklane i odzież
    Osłabiają zdolność komórek skóry do produkcji wit. D

    Wiek
    Skóra osób starszych zawiera znacznie mniej prowitaminy D3 mogąc wytworzyć aż o 75 % witaminy mniej niż osoba młoda.

    Kolor skóry
    Im ciemniejsza skóra tym mniejsza zdolność do syntezy witaminy D.

    Sposób odżywiania
    Przede wszystkim spożywanie tłustych ryb, jednak nie jest to najlepsze źródło witaminy D

    Co wpływa na produkcję witaminy D

    Co wpływa na produkcję witaminy D

     

    5. Niedobór witaminy D – przyczyną wielu chorób

    Ludzie mają tak wielkie niedobory witaminy D, że przybrało to już formę pandemii na skalę światową. Wiąże się z tym zwiększenie zachorowalności na liczne choroby takie jak:

    • zespół chronicznego zmęczenia
    • bóle kostno-mięśniowe
    • osteoporoza
    • choroby serca
    • nadciśnienie
    • cukrzyca
    • choroby nowotworowe
    • astma
    • choroby układu odpornościowego (od przeziębień po autoagresje – reumatoildalne zapalenie stawów, toczeń rumieniowaty układowy (SLE), stwardnienie rozsiane, hashimoto, choroba Gravesa-Basedowa, Nieswoiste zapalenie jelit (IBD))
    • problemy z zębami
    • depresja
    • choroby skóry

    6. Przyczyny niedoboru witaminy D

    Styl życia
    Praca od rana do wieczora w pomieszczeniach – znikoma ekspozycja na słońce.

    Stosowanie do przesady kremów z filtrem
    Smarowanie się za każdym razem kremem z filtrem wychodząc na słońce.

    Otyłość
    Tkanka tłuszczowa jest bardzo rozbudowana u osób otyłych – a ponieważ wit D jest rozpuszczalna w tłuszczach jest ona zatrzymywana i magazynowana w tkance tłuszczowej uniemożliwiając jej swobodne krążenie po organizmie.

    Zespół złego wchłaniania
    Przy zapaleniu trzustki, celiakii, chorobie Leśniowskiego Crohna czy mukowiscydozy.

    Schorzenia wątroby i nerek
    Witamina D jest transportowana do wątroby gdzie przekształca się w związek o nazwie 25 (OH) D, a następnie do nerek tworząc 1,25 (OH)2 D. Choroby tych organów skutkują niedoborem wit. D.

    Leki
    Niektóre leki mogą obniżać poziom wit D, np.: Xenical, Alli, cholestyramina i sterydy.

    Zbyt mała suplementacja
    Z badań wynika, że zalecane dzienne spożycie (RDA) witaminy D w wysokości 5 µg nie pokrywa jej zapotrzebowania.

     

    7. W jaki sposób wystawiać się na słońce?

    Jeżeli nie ma żadnych medycznych przeciwwskazań na wystawianie się na słońce to najlepiej jest przebywać na słońcu w godz. 10-15 przez okres 15-30 min. bez kremu z filtrem. Dla osób ciemnoskórych czas powinien się wydłużyć od 30-60 min.

     

    8. W jaki sposób zbadać poziom witaminy D we krwi?

    Badanie umożliwiające właściwą ocenę poziomu witaminy D we krwi to 25 (OH) D (25-hydroksywitamina D)
    Dlaczego to badanie? Ponieważ okres półtrwania tej postaci witaminy D utrzymuje się we krwi ok. 3 tygodni.

     

    9. Norma – jak czytać badania wit. D? Jaki poziom wit. D we krwi jest odpowiedni?

    Zwróć uwagę na jednostki miary podawane w laboratorium na wyniku badania.
    1) ng/ml
    2) nmol/L
    Przelicznik z ng/ml na nmol/L wynosi 2,5., czyli np. 30 ng/ml = 75 nmol/L
    Przyjmuje się że poniżej 30 ng/ml – mamy niedobór witaminy D. Jednak aby w pełni odczuć korzystny wpływ witaminy D na nasz organizm powinno się dążyć do wielkości 50 – 100 ng/ml.

     

    10. Kto powinien się suplementować?

    • kobiety w ciąży
    • dzieci
    • młodzież
    • osoby dorosłe
    • osoby starsze

     

    11. Jaka dawka Wit D3 jest dla mnie odpowiednia?

    W zależności od wyjściowego poziomu wit. D jaki mamy we krwi, od pory roku, od wieku oraz od naszej wagi powinniśmy codziennie suplementować się wit. D3. Dr Sarfraz Zaidi zaleca:

    dawki poczatkowe suplementacji witaminy D3

    dawki poczatkowe suplementacji witaminy D3

     

    12. Jaka dawka Wit D3 dla dzieci i młodzieży?

    • Dzieci w wieku 2 miesiące – 10 lat:
      400-1000 j.m. Wit D3 dziennie
    • Młodzież w wieku 10 – 19 lat
      1000 (w przypadku dzieci szczupłych) – 2000 (w przypadku dzieci otyłych) j.m. Wit D3 dziennie

     

    13. Dlaczego potrzebuję włączyć do suplementacji witaminę K2MK7?

    K1 – filochinon – z roślin
    k2 – menachinon – u zwierząt
    k3 – syntetyczna witamina
    W książce dr Sarfraz Zaidi nie ma opisu ważnej roli witaminy K2 przy suplementowaniu się wit D.
    Witamina K2 zabezpiecza przed wieloma chorobami i nie wykazuje własności toksycznych. Dzięki niej mamy pewność, że wapń, którego wchłanianie poprawia witamina D, trafi w odpowiednie miejsce czyli do kości a nie do naczyń krwionośnych. Pisze o tym Jerzy Zięba w swojej książce Ukryte Terapie.
    K2MK7 to najlepsza forma witaminy K2.  Witamina K2-MK7 ma bardzo niewielki wpływ na krzepliwość krwi w odróżnieniu od witaminy K1. Nie mniej jednak, osoby biorące środki rozrzedzające krew, czy też mające jakiekolwiek inne problemy krwią powinny rozpocząć stosowanie witaminy K2-MK7 pod kontrolą lekarza.

     

    14. Kontrola witaminy D we krwi

    Najlepiej co 3 miesiące dokonywać badania witaminy D z krwi, aby po dawce początkowej zacząć przyjmować dawki podtrzymujące – i te również kontrolować po 3 miesiącach badaniem. Można również skontrolować poziom wapnia we krwi aby mieć pewność, że witamina D nie wykazuje działania toksycznego.

     

    15. Toksyczność wit. D

    Za potencjalnie toksyczny poziom witaminy D3 uważa się wielkość powyżej 200 ng/ml czyli 500 nmol/L.

     

    16. Suplementy – zwracaj uwagę na różne jednostki miary podawane na suplementach!

    Jednostki międzynarodowe – j.m.
    Mikrogramy – µg
    40 j.m. = 1 µg
    400 j.m. = 10 µg
    1000 j.m. = 25 µg

     

    17. Witamina D3 oraz K2MK7 – jak przyjmować?

    Ponieważ są to witaminy rozpuszczalne w tłuszczach powinniśmy przyjmować je z posiłkiem zawierającym tłuszcz.

     

    Autor tekstu: Justyna Brzezińska

     

    Źródła:

    Zaidi S. „Witamina D kluczem do zdrowia” wyd. 2013

    Zieba J. „Ukryte Terapie – Czego ci lekarz nie powie” wyd. 2015

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *